Ikkunasta löytyi ratkaisu energiatehokkaiden rakennusten kuuluvuusongelmiin

Kotimainen Pihla Group kehitti ikkunalasin, joka lisää arjen sujuvuutta ja turvallisuutta mahdollistamalla mobiililaitteiden vakaan ja nopean yhteyden verkkoon. Innovaatio on merkittävä, sillä vastaavaa teknologiaa ei ole käytössä vielä missään muualla maailmassa.

Energiatehokkaiden talojen ulkoseinät, energiatehokkaat ikkunat ja tiivis kaupunkirakentaminen vaimentavat mobiilisignaaleja heikentämällä dataverkon toimintaa ja puhelimen kuuluvuutta sisätiloissa. Tämän seurauksena eteen saattaa tulla yllättäen tilanteita, joissa puhelin toimii vain tietyssä osassa rakennusta – tai pahimmillaan signaalit eivät pääse sisätiloihin lainkaan.

Lokakuussa lanseerattu 5G-verkko leviää nyt vauhdilla Suomeen. Arki on monella tapaa vaarassa muuttua hankalaksi, mikäli tila, jossa asutaan tai työskennellään ei läpäise verkon signaalia. Kuuluvuusongelma matkaviestimen yhteydessä voi pahimmillaan aiheuttaa jopa vaaratilanteen, jos esimerkiksi hätäpuhelun soittaminen ei onnistu tai tiedonsiirto dataverkossa ei toimi. 

Suomalaisen huippuosaamisen lopputulos

5G-verkon myötä rakennuksista tulee yhä enemmän teknologiasta riippuvaisia, joten suomalainen ikkunavalmistaja Pihla Group tarttui haasteeseen ja kehitti kaikkiin rakennuksiin ja ikkunamalleihin sopivan Antennilasin, joka lisää kodin asumismukavuutta varmistamalla mobiililaitteiden vakaan yhteyden verkkoon.

Pihla Antenni syntyi yhteistyössä kotimaisen antenniteknologian huippuasiantuntijan StealthCase Oy:n kanssa.

– Pihla Antenni ohjaa sisälle mobiiliverkkojen signaalit ja poistaa datanopeuksia hidastavan julkisivuvaimennuksen.Lasin pinnoitteeseen työstetään kapea, lähes näkymätön antennikuvio lähelle ikkunan reunaa, Pihla Groupin markkinointijohtaja Minna Keränen selvittää.

Ikkunoilla iso merkitys tulevaisuuden datansiirrossa

Koska mobiilidatan määrä kasvaa lähitulevaisuudessa ja datasiirtoa käytetään pääosin sisätiloissa,  Keränen kannustaakin pohtimaan kuuluvuuteen liittyviä kysymyksiä suunniteltaessa ikkunaremonttia tai valittaessa ikkunoita uudiskohteisiin.

– Ikkunaa ajatellaan vielä usein vain energiatehokkuuden näkökulmasta, vaikka nykypäivänä sen valinnassa tulisi kiinnittää entistä enemmän huomiota myös asumisen laatuun, keränen sanoo.

Lisätietoja:
Pihla Group Oy markkinointijohtaja Minna Keränen p. 040 563 1270, minna.keranen@pihla.fi