Henkilötarina
Ari Halla-aho

Ari Halla-aho on Pihla Groupin teollisen yksikön liiketoimintapäällikkö. Halla-ahon ensimmäinen vuosi on ollut erityisen vilkas markkinatilanteen vuoksi – kysyntä on ollut kovaa ja markkinat murroksessa. Tällainen tilanne on haastanut koko organisaatiota aivan uudella tavalla.

Ari Halla-aho on Pihla Groupin teollisen yksikön liiketoimintapäällikkö. Hänellä on pitkä ja monipuolinen esimieskokemus rakennusalan tuote- ja projektimyynnin eri tehtävistä. B2B-myynti PihlaPROssa, rakennusliikkeissä ja taloteollisuudessa kuuluvat hänen työtehtäviinsä. Toimenkuvan sisältö on asiakastyötä, alkaen vaikuttajamarkkinoinnista päätyen asiakassegmentin vuosisopimuksiin.

Halla-ahon ensimmäinen vuosi on ollut erityisen vilkas markkinatilanteen vuoksi – kysyntä on ollut kovaa ja markkinat murroksessa. Tällainen tilanne on haastanut koko organisaatiota aivan uudella tavalla.

Halla-aho on koulutukseltaan rakennusmestari. Hän on ollut rakentamisen kanssa tekemisissä koko työuransa, vuodesta 2005 myynnin vetovastuussa ja esimiestehtävissä. Pihla Groupiin hän tuli SSAB-konsernista, tarkemmin Ruukki Constructionista, missä hän toimi myyntipäällikönä B2B-myynnissä. Ruukilla hän työskenteli yhteensä noin 20 vuotta ja sitä ennen Finnlamellissa ja Honkarankenteella.

Halla-ahon työpiste on Vantaalla, mutta työhön kuuluu paljon matkustamista. Kannuksen ja Haapajärven tehtaat ovat tärkeitä yhteistyökumppaneita, ja talotehtaista tietenkin Ruoveden tehdas.

– Tehtäväkentässä ovat erityisesti PihlaPROn porukan kanssa B2B-myynti rakennusliikkeille, uusasiakassopimukset ja talotehtaat uudiskohteiden osalta. Teen myös tiivistä yhteistyötä, niin sanottua vaikuttajamarkkinointia ja vaikuttajamyyntiä, suunnittelijoiden ja arkkitehtien suuntaan, Halla-aho kertoo.

– Työssäni korostuu myös asiakashallinnan ja asiakastarpeen tuntemuksen kehittäminen. Haluamme olla mukana asiakkaan prosesseissa entistä tiiviimmin, ja pystyä tuomaan Pihla Groupin tuotteiden ja kokeneen organisaation vahvat ominaisuudet asiakkaan ulottuville. On tärkeää, että tekemämme työ näkyy lisäarvona asiakkaalla.

”Tämä on todellinen näköalapaikka ikkuna-alaan.”

Halla-aho kuvailee Pihla Groupin työntekijöitä ratkaisukeskeisiksi. Haasteisiin tartutaan nopeasti. Työlle omistautuneisuus, hyvä tekninen osaamisen sekä markkinakentän tuntemus ovat avaimia organisaation menestykseen.

– Pihla Groupissa on lämmittänyt sydäntä erityisesti se, että tietoa jaetaan avokätisesti, ja porukka on ylpeä tekemisestään ja yrityksestä. Ihmiset ovat positiivisia, uteliaita ja teknisesti osaavia, hän sanoo.

Hänen mukaansa Pihla Group on haluttu työnantaja, jos ajattelee ikkuna- ja ovialaa kokonaisuudessaan. Moni on lähtenyt muualta ja päätynyt Pihla Groupiin.

– Pihla Groupin nimi ja brändi houkuttivat minut hakeutumaan tähän työhön. Tässä saa todellisen näköalapaikan ikkuna-alaan, Halla-aho painottaa.

Halla-ahon vahvuuksiin kuuluvat pitkän esimieskokemuksen tuoma ihmistuntemus ja lukujen vahva analysointi työarjessa. Lisäksi työkokemus Pihla Groupin ulkopuolelta antaa näkemystä.

– Kun tulee talon ulkopuolelta, ei ole mitään brändilaseja silmillä. Pihla Group ei ole sattumalta markkinajohtaja. Paljon on tehty hyvin, Halla-aho sanoo.